JavaScript is not enabled in your browser.
small hero

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025.

Wat gebeurt er nu met de motorrijtuigenbelasting van mijn elektrische/hybride auto?

De belastingplannen ten aanzien van de MRB lijken definitief, daar de plannen uit de Voorjaarsnota door de Eerste en Tweede Kamer zijn afgehandeld. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen volledige elektrische auto’s, hybride auto’s met een CO2-uitstoot t/m 50gr/km en auto’s met een CO2-uitsoot boven de 50gr/km.

ELEKTRISCH

Dit jaar zijn elektrische auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting en voor het komende jaar zal een korting van 75% op het tarief gelden. Dit stond ook in de oorspronkelijke plannen. Vanaf 2026 gaat er wel het nodige veranderen. Bijgaand de korting staffel welke gehanteerd zal worden:

2026: 40% korting
2027: idem
2028: idem
2029: 35% korting
2030: 30% korting
Na 2030: 0% korting
 
(PLUG-IN) HYBRIDE

Momenteel geldt voor hybride auto’s met een maximum CO2-uitstoot van 50gr/km. het half tarief. In de praktijk betekent dit alle Plug-in Hybrides (PHEV). Dit verdwijnt met ingang van 2025 en maakt plaats voor een korting van 25% op het tarief. Met ingang van 2026 verdwijnt de korting op dergelijke modellen volledig. 

EVALUEREN

De genoemde kortingen (voor zowel Elektrisch als PHEV) zijn nog niet helemaal definitief want in 2027 gaat men de maatregelen namelijk evalueren. Hierbij zal men kijken naar hoe de kortingen uitwerken voor de verschillende autosegmenten. 

Om de kortingen te financieren doet men een beroep op de autosector waardoor volgend jaar de huidige aanschafsubsidie voor Elektrische auto’s en tariefkorting voor PHEV zal verdwijnen.

Het bovenstaande veroorzaakt wel wat gemengde gevoelens; aan de ene kant is het goed dat er uiteindelijk meer duidelijkheid bestaat rondom het onderwerp wegenbelasting voor elektrische en hybride auto’s. Aan de andere kant moeten we onszelf natuurlijk afvragen wat dit op de langere termijn zal betekenen voor elektrische en hybride auto’s.

Deze auto’s zijn door de batterij een stuk zwaarder dan de vergelijkbare brandstof uitvoering. Het is dus maar de vraag wat de berijders dan zullen gaan kiezen. Gevoelsmatig worden we in het geval van een duurzame autokeuze gestraft door een hogere rekening voor de wegenbelasting. 

We mogen ervan uitgaan dat de toekomstige elektrische auto's lichter zullen worden, maar er zullen ook auto’s (tweedehands modellen) blijven rijden die zwaarder zijn dan vergelijkbare brandstofauto’s en dus zullen die niet aantrekkelijk zijn voor de occasion markt. Dit nog afgezien van de vraagstelling of je de autobezitter zomaar kunt confronteren met een hogere wegenbelasting. Het is immers maar de vraag of de berijder dezelfde keuze had gemaakt wanneer bekend zou zijn dat gedurende de bezitsperiode de wegenbelasting significant zou wijzigen.

Ook de zakelijke berijder, dus de ondernemer, gaat de impact hiervan merken waardoor zeer waarschijnlijk de uitgangspunten voor het wagenpark weer moeten wijzigen.

Deel dit artikel op Social Media:

Ook interessant om te lezen.

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025 Lease

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025

Wat gebeurt er nu met de motorrijtuigenbelasting van mijn elektrische/hybride auto?

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s Lease

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s

Voorkom verrassingen door heldere afspraken

Je autolease-regeling duurzaam inrichten? Lease

Je autolease-regeling duurzaam inrichten?

Overzien werkgevers het hele plaatje?

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever? Lease

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever?

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling Lease

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid Lease

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid

De “pseudo-eindheffing” uit de Miljoenennota 2026 dwingt werkgevers tot verduurzaming – maar tegen welke prijs?

Kom je er niet uit? Ramon helpt je graag verder!