JavaScript is not enabled in your browser.
small hero

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid.

Wanneer je op internet gaat zoeken, geeft AI aan dat het belonen van goed gedrag effectiever is voor langdurige gedragsverandering dan straffen. Belonen motiveert, leidt tot een positief gevoel en helpt te leren wat wél gewenst is, terwijl straffen vaak angst, vermijdingsgedrag en slechts een tijdelijk effect veroorzaakt, zonder dat het de oorzaak van het probleem aanpakt.

Dan is het op zijn minst bijzonder te noemen dat in de Miljoenennota 2026 wordt gesproken over een “pseudo-eindheffing”, die uitgaat van het principe dat de overheid ervoor kiest om te straffen in plaats van te belonen om het zakelijke wagenpark te “verduurzamen”.

De plannen zullen ongetwijfeld nog verder worden uitgewerkt, maar zoals het er nu naar uitziet, gaat de werkgever een aanzienlijke prijs betalen wanneer hij zijn werknemers geen EV aanbiedt, maar een brandstofauto.

Om goed te begrijpen wat er nu gaat spelen, is het van belang te weten wat deze “pseudo-eindheffing” precies betekent. In principe houdt het in dat deze eindheffing bij de inhoudingsplichtige (werkgever) wordt ingehouden, zonder dat dit enig effect heeft op de portemonnee van de werknemer. Er wordt dus, bovenop de reeds geheven loonbelasting, een aanvullende heffing opgelegd (volgens het voorstel 12% van de cataloguswaarde van de auto). Concreet komt dit bij een auto van €50.000 neer op een aanvullende heffing van €6.000. De overheid dwingt de werkgever in dit geval dus tot beleidsaanpassingen.

Mocht je denken dit te kunnen omzeilen door de auto uitsluitend zakelijk te rijden en je te houden aan de toegestane 500 kilometer per jaar, dan kom je bedrogen uit. Er is namelijk besloten om in dergelijke gevallen woon-werkverkeer als privé in plaats van zakelijk aan te merken.

Over wat deze regeling voor werkgevers en werknemers betekent, zal ongetwijfeld nog veel worden gesproken. Hier op kantoor bij Mobility Heroes zijn we al druk bezig met wat dit gaat betekenen en wat wij voor onze klanten kunnen doen — vooral waar wij kunnen helpen en kunnen voorkomen dat hier later gedoe over ontstaat.

Mocht je eens verder van gedachten willen wisselen met één van onze medewerkers, laat het gerust weten. Wellicht kunnen we je helpen om klaar te zijn voor wat komen gaat.

Deel dit artikel op Social Media:

Ook interessant om te lezen.

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025 Lease

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025

Wat gebeurt er nu met de motorrijtuigenbelasting van mijn elektrische/hybride auto?

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s Lease

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s

Voorkom verrassingen door heldere afspraken

Je autolease-regeling duurzaam inrichten? Lease

Je autolease-regeling duurzaam inrichten?

Overzien werkgevers het hele plaatje?

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever? Lease

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever?

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling Lease

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid Lease

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid

De “pseudo-eindheffing” uit de Miljoenennota 2026 dwingt werkgevers tot verduurzaming – maar tegen welke prijs?

Kom je er niet uit? Ramon helpt je graag verder!