Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever?.
Fiscale voordelen als aanjager van elektrisch rijden
Vanaf het moment dat er significante fiscale voordelen bestonden voor de leaserijder door te kiezen voor een elektrische of gedeeltelijk elektrische auto, stond de autobranche op zijn kop. Het mag lang geleden lijken, maar nog niet zo lang geleden kon je een leaseauto kiezen met 0% bijtelling. Inmiddels zijn nagenoeg alle fiscale voordelen verdwenen en zie je de stijgende vraag naar EV’s stagneren.
Europese Commissie wil koerswijziging forceren
Recent kwamen ook andere media al met het nieuws dat de Europese Commissie de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) in wagenparken wil versnellen door de belastingvoordelen voor bedrijfswagens met fossiele brandstoffen te beëindigen.
Een actieplan in de maak
Het is nu nog speculeren, maar de Europese Commissie zal naar verwachting haar actieplan voor de auto-industrie op afzienbare tijd bekendmaken. Het plan heeft als doel om ervoor te zorgen dat Europese autofabrikanten hun wagenparken verder kunnen elektrificeren om te blijven concurreren met geavanceerdere Amerikaanse en Chinese rivalen.
Een gebrek aan vraag, geen tekort aan modellen
Europese autofabrikanten voeren aan dat ze voldoende nieuwe modellen op de markt brengen, maar dat de consumentenvraag achterblijft. Daar in de Europese Unie 60% van de nieuwe autoregistraties onderdeel uitmaken van zakelijke wagenparken, kan het elimineren van voordelen voor voertuigen op fossiele brandstoffen enorme impact hebben.
Subsidies verschuiven naar werkgevers
Het conceptdocument dat door de Commissie is opgesteld, heeft als doel om tegen het einde van het jaar wetgeving voor te stellen om bedrijfswagenparken verder te verduurzamen. Daarmee komen er maatregelen om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren. Uit het conceptplan blijkt dat niet meer de berijder, maar juist de werkgever gebaat zal zijn bij het rijden met een EV – eigenlijk zoals we eerder zagen met Mia-, Kia- en Vamil-subsidies.
Voorbereiden op de toekomst: laat je adviseren
Definitieve beslissingen zijn er nog niet genomen, maar dat werkgevers geconfronteerd blijven worden met het verder verduurzamen van het wagenpark, blijft een feit. Mocht het onderwerp momenteel op de agenda staan, dan is het zeker raadzaam om contact op te nemen met de experts van Mobility Heroes. Wij staan u graag bij in het verder verduurzamen van het wagenpark.
Vanaf het moment dat er significante fiscale voordelen bestonden voor de leaserijder door te kiezen voor een elektrische of gedeeltelijk elektrische auto, stond de autobranche op zijn kop. Het mag lang geleden lijken, maar nog niet zo lang geleden kon je een leaseauto kiezen met 0% bijtelling. Inmiddels zijn nagenoeg alle fiscale voordelen verdwenen en zie je de stijgende vraag naar EV’s stagneren.
Europese Commissie wil koerswijziging forceren
Recent kwamen ook andere media al met het nieuws dat de Europese Commissie de vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) in wagenparken wil versnellen door de belastingvoordelen voor bedrijfswagens met fossiele brandstoffen te beëindigen.
Een actieplan in de maak
Het is nu nog speculeren, maar de Europese Commissie zal naar verwachting haar actieplan voor de auto-industrie op afzienbare tijd bekendmaken. Het plan heeft als doel om ervoor te zorgen dat Europese autofabrikanten hun wagenparken verder kunnen elektrificeren om te blijven concurreren met geavanceerdere Amerikaanse en Chinese rivalen.
Een gebrek aan vraag, geen tekort aan modellen
Europese autofabrikanten voeren aan dat ze voldoende nieuwe modellen op de markt brengen, maar dat de consumentenvraag achterblijft. Daar in de Europese Unie 60% van de nieuwe autoregistraties onderdeel uitmaken van zakelijke wagenparken, kan het elimineren van voordelen voor voertuigen op fossiele brandstoffen enorme impact hebben.
Subsidies verschuiven naar werkgevers
Het conceptdocument dat door de Commissie is opgesteld, heeft als doel om tegen het einde van het jaar wetgeving voor te stellen om bedrijfswagenparken verder te verduurzamen. Daarmee komen er maatregelen om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren. Uit het conceptplan blijkt dat niet meer de berijder, maar juist de werkgever gebaat zal zijn bij het rijden met een EV – eigenlijk zoals we eerder zagen met Mia-, Kia- en Vamil-subsidies.
Voorbereiden op de toekomst: laat je adviseren
Definitieve beslissingen zijn er nog niet genomen, maar dat werkgevers geconfronteerd blijven worden met het verder verduurzamen van het wagenpark, blijft een feit. Mocht het onderwerp momenteel op de agenda staan, dan is het zeker raadzaam om contact op te nemen met de experts van Mobility Heroes. Wij staan u graag bij in het verder verduurzamen van het wagenpark.