
Je autolease-regeling duurzaam inrichten?.
Van diesel naar elektrisch: een radicale omslag
Nog niet zo lang geleden hanteerden werkgevers een X aantal kilometers bij de keuze voor een benzine- of dieselauto. Daarbij gold: werknemers die veel kilometers maakten, moesten in een diesel rijden (de motoren waren zuiniger en de prijs per liter lager). Anno 2025 is alles anders; uit recente berichten blijkt dat nog maar 1,2% van het aantal nieuwe personenauto’s een diesel is. Het is zelfs zo dat mocht je nu in de markt zijn voor een nieuwe dieselauto, je al snel tot de ontdekking komt dat er bijna geen merken zijn die nog auto’s leveren met een dieselmotor.
De opmars van de plug-in hybride
In de praktijk blijkt dat de plug-in hybride aandrijving plaats heeft gemaakt voor de dieselmotoren. Reden: bij juist gebruik is het verbruik laag, minder vervuilend en daarmee een duurzaam alternatief. Een significant deel van lease rijdend Nederland woont in een straal van 30 kilometer van het werk. Hierdoor kan het woon-werkverkeer elektrisch afgelegd worden en voor de langere ritten kun je aanspraak maken op de verbrandingsmotor, met als gevolg minder brandstofverbruik en een lagere CO₂-uitstoot.
Duurzaam beleid in de autolease-regeling
In dit kader zien werkgevers dit prima aansluiten bij de duurzame ambities en passen hier de autoleaseregeling op aan. Veel autoleaseregelingen stellen nu dat je een auto moet kiezen met energielabel A of B. Dat betekent een volledig elektrische auto of een (plug-in) hybride. Wanneer je daarbij de berijder ook nog faciliteert in een laadvoorziening, dan is de basis voor een duurzame autoleaseregeling gelegd.
Kijkende naar het bovenstaande is het – hoe simpel het ook mag klinken – goed om te weten dat een elektrische auto niets doet zonder stroom en een (plug-in) hybride aandrijving wel werkt zonder.
De praktijk wijkt af van de theorie
Wat is de realiteit? De werknemer kiest een plug-in hybride om te voldoen aan het “duurzame” leasebeleid van de werkgever, maar van opladen blijkt geen sprake. In dit geval verbruikt men gewoon brandstof, waarbij de auto zelfs méér brandstof verbruikt dan een vergelijkbaar model in een “niet” plug-in hybride uitvoering. Het gewicht van de auto is immers zwaarder vanwege de aanwezige elektromotor. Overigens zou hierbij een full hybrid nog een oplossing kunnen bieden, omdat deze zichzelf oplaadt tijdens het rijden.
Om een plug-in hybride optimaal te gebruiken, moet je zoveel mogelijk laden. De actieradius van de elektromotor in een plug-in hybride is namelijk veel beperkter dan die van een volledig elektrische auto.
Een heldere conclusie
Het rijden van een plug-in hybride zonder te laden is verre van duurzaam.
Om als werkgever toch je duurzaamheidsambities te realiseren, moet je een aantal zaken opvolgen en handhaven: zorg dat je medewerker zijn of haar plug-in hybride zoveel mogelijk laadt. Mocht de medewerker om welke reden dan ook niet in de gelegenheid zijn om te laden, dan is een plug-in hybride geen goede keus en past een full hybrid (waarbij stroom wordt gegenereerd tijdens het rijden) veel beter.
Tot slot: voorkom een duurzaamheidsblunder
Het bovenstaande lijkt allemaal erg voor de hand liggend, echter bewijst de praktijk het tegendeel. We zien zeer veel plug-in hybride berijders die de auto niet laden, waardoor de duurzaamheidsambities van de werkgever een wassen neus blijken.
Mocht je als verantwoordelijke voor het wagenpark de bovenstaande problematiek herkennen en je eens willen sparren over alternatieven, neem dan contact op met een van de adviseurs van Mobility Heroes. Wij helpen u graag.
Nog niet zo lang geleden hanteerden werkgevers een X aantal kilometers bij de keuze voor een benzine- of dieselauto. Daarbij gold: werknemers die veel kilometers maakten, moesten in een diesel rijden (de motoren waren zuiniger en de prijs per liter lager). Anno 2025 is alles anders; uit recente berichten blijkt dat nog maar 1,2% van het aantal nieuwe personenauto’s een diesel is. Het is zelfs zo dat mocht je nu in de markt zijn voor een nieuwe dieselauto, je al snel tot de ontdekking komt dat er bijna geen merken zijn die nog auto’s leveren met een dieselmotor.
De opmars van de plug-in hybride
In de praktijk blijkt dat de plug-in hybride aandrijving plaats heeft gemaakt voor de dieselmotoren. Reden: bij juist gebruik is het verbruik laag, minder vervuilend en daarmee een duurzaam alternatief. Een significant deel van lease rijdend Nederland woont in een straal van 30 kilometer van het werk. Hierdoor kan het woon-werkverkeer elektrisch afgelegd worden en voor de langere ritten kun je aanspraak maken op de verbrandingsmotor, met als gevolg minder brandstofverbruik en een lagere CO₂-uitstoot.
Duurzaam beleid in de autolease-regeling
In dit kader zien werkgevers dit prima aansluiten bij de duurzame ambities en passen hier de autoleaseregeling op aan. Veel autoleaseregelingen stellen nu dat je een auto moet kiezen met energielabel A of B. Dat betekent een volledig elektrische auto of een (plug-in) hybride. Wanneer je daarbij de berijder ook nog faciliteert in een laadvoorziening, dan is de basis voor een duurzame autoleaseregeling gelegd.
Kijkende naar het bovenstaande is het – hoe simpel het ook mag klinken – goed om te weten dat een elektrische auto niets doet zonder stroom en een (plug-in) hybride aandrijving wel werkt zonder.
De praktijk wijkt af van de theorie
Wat is de realiteit? De werknemer kiest een plug-in hybride om te voldoen aan het “duurzame” leasebeleid van de werkgever, maar van opladen blijkt geen sprake. In dit geval verbruikt men gewoon brandstof, waarbij de auto zelfs méér brandstof verbruikt dan een vergelijkbaar model in een “niet” plug-in hybride uitvoering. Het gewicht van de auto is immers zwaarder vanwege de aanwezige elektromotor. Overigens zou hierbij een full hybrid nog een oplossing kunnen bieden, omdat deze zichzelf oplaadt tijdens het rijden.
Om een plug-in hybride optimaal te gebruiken, moet je zoveel mogelijk laden. De actieradius van de elektromotor in een plug-in hybride is namelijk veel beperkter dan die van een volledig elektrische auto.
Een heldere conclusie
Het rijden van een plug-in hybride zonder te laden is verre van duurzaam.
Om als werkgever toch je duurzaamheidsambities te realiseren, moet je een aantal zaken opvolgen en handhaven: zorg dat je medewerker zijn of haar plug-in hybride zoveel mogelijk laadt. Mocht de medewerker om welke reden dan ook niet in de gelegenheid zijn om te laden, dan is een plug-in hybride geen goede keus en past een full hybrid (waarbij stroom wordt gegenereerd tijdens het rijden) veel beter.
Tot slot: voorkom een duurzaamheidsblunder
Het bovenstaande lijkt allemaal erg voor de hand liggend, echter bewijst de praktijk het tegendeel. We zien zeer veel plug-in hybride berijders die de auto niet laden, waardoor de duurzaamheidsambities van de werkgever een wassen neus blijken.
Mocht je als verantwoordelijke voor het wagenpark de bovenstaande problematiek herkennen en je eens willen sparren over alternatieven, neem dan contact op met een van de adviseurs van Mobility Heroes. Wij helpen u graag.
