JavaScript is not enabled in your browser.
small hero

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling.

Een laadpaal voor de medewerker: wie betaalt wat?
Stel, je medewerker krijgt een elektrische auto van de zaak, maar heeft nog geen laadpaal thuis. Het past in het duurzame beleid van veel werkgevers om dit te willen faciliteren. Maar hoe regel je dit fiscaal aantrekkelijk wanneer je medewerker de laadpaal uiteindelijk zelf betaalt en in eigendom krijgt?

Een slimme constructie: laadpaal via de bijtelling aflossen
Hieronder leggen wij uit hoe je de laadpaal over een periode van bijvoorbeeld 5 jaar (60 maanden) aflost via een slimme constructie met de bijtelling van de auto.

De constructie in het kort
De medewerker betaalt de laadpaal
De werkgever schiet het bedrag voor
De medewerker lost maandelijks af via een ‘inhouding op de bijtelling’
Fiscaal wordt dit als ‘eigen bijdrage’ op de bijtelling verwerkt
Rekenvoorbeeld: hoe werkt dat precies?

Kosten aanschaf laadpaal inclusief installatie: €2.400
Aflossingstermijn: 60 maanden
Maandelijkse aflossing: €2.400 / 60 = €40 per maand
Je medewerker betaalt €40 per maand terug aan jou, maar dat verwerk je niet via een normale looninhouding. In plaats daarvan verreken je dit bedrag met de bijtelling van de auto.

Eigen bijdrage verlaagt de bijtelling
De bijtelling is het bedrag dat bij het belastbare loon van je medewerker wordt opgeteld voor het privégebruik van een auto van de zaak. Maar wanneer een medewerker zelf een deel voor het gebruik van de auto betaalt (zoals een laadpaal), dan mag dit bedrag in mindering worden gebracht op de bijtelling.

Voorbeeldberekening bijtelling met eigen bijdrage

Cataloguswaarde auto: €45.000
Bijtelling (2025: 17% over eerste €30.000, 22% daarboven): totaal €8.400 per jaar = €650 per maand
Aftrek i.v.m. eigen bijdrage laadpaal: €40
Nieuwe bijtelling: €610 per maand
De medewerker betaalt dus feitelijk nog steeds voor de laadpaal, maar dan in een fiscaal vriendelijk jasje.

Belangrijke aandachtspunten richting de fiscus
Leg schriftelijk vast dat de laadpaal eigendom wordt van de medewerker
Leg de terugbetalingstermijn en bedragen vast
Laat in de loonadministratie zien dat het bedrag verrekend wordt met de bijtelling als eigen bijdrage
Verwijs naar artikel 13bis Wet LB 1964 (bijtelling bij privégebruik auto)

Conclusie: fiscaal vriendelijk én duurzaam
Je ontzorgt de medewerker en maakt optimaal gebruik van fiscale wet- en regelgeving. De medewerker betaalt uiteindelijk zelf én behoudt de laadpaal wanneer hij of zij de organisatie verlaat.

✅ Werkgever financiert laadpaal tijdelijk
✅ Medewerker betaalt terug via eigen bijdrage op bijtelling
✅ Eigen bijdrage verlaagt de fiscale bijtelling
✅ Constructie is transparant, eerlijk en fiscaal toegestaan

Deel dit artikel op Social Media:

Ook interessant om te lezen.

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025 Lease

Motorrijtuigenbelasting vanaf 2025

Wat gebeurt er nu met de motorrijtuigenbelasting van mijn elektrische/hybride auto?

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s Lease

Bijtelling bij vervangende leaseauto’s

Voorkom verrassingen door heldere afspraken

Je autolease-regeling duurzaam inrichten? Lease

Je autolease-regeling duurzaam inrichten?

Overzien werkgevers het hele plaatje?

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever? Lease

Wat als de financiële consequenties van het rijden met een EV verschuiven van de werknemer naar de werkgever?

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling Lease

Laadpaal bij de medewerker thuis: zo financier je het fiscaal aantrekkelijk via de bijtelling

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid Lease

Belonen of straffen: de nieuwe koers van de overheid in wagenparkbeleid

De “pseudo-eindheffing” uit de Miljoenennota 2026 dwingt werkgevers tot verduurzaming – maar tegen welke prijs?

Kom je er niet uit? Ramon helpt je graag verder!